Saturday 9 July 2011

Terima Kasih Nenek

2 orang nenek..Nenek Gemuk mak kepada arwah abah..juga telah kembali kerahmatullah ketika aku berumur 11 tahun..aku x banyak memori dengan nenek gemuk..setahu aku die pandai memasak..rambutnya sungguh hitam berkilat..dan sangat lembut orangnya..memandangkan arwah abah meninggal dahulu dari nenek gemuk, maka kami jarang berhubung, disebabkan nenek gemuk tinggal bersama arwah mak siah..kini adikberadik arwah abah semua dh meninggal..yg tinggal hanya sepupu sepapat yg sgt jarang2 kami berjumpa...

nenek aji..nenek sebelah mak...arwah nenek aji sgt garang..terutama kepada cucu-cucu perempuan..arwah nenek org bugis..dan sangat2 menjaga adab dan tatasusila orang-orang melayu dulu2...kami cucu perempuan x boleh main di luar...tidak boleh bergaul dengan lelaki..tidak boleh itu..tidak boleh ini...sangat2 konservetif...
arwah nenek sangat memanjakan cucu lelaki..kami yang perempuan selalu kena cubit..kena bebel..kalau cucu lelaki semua boleh...arwah mak kata orang bugis memang macam tu..selalu memanjakan anak lelaki..anak perempuan selalu kena marah..arwah mak lagi la..dari kecik dah lali dengan bebelan nenek...
dikalangan cucu-cucu nenek..aku lah satu-satunya cucu yang selalu melawan balik apa yang die bebelkan..mak cakap perangai aku habis2 menurun dari perangai nenek sendiri...ye..aku memang kuat memberontak dan kuat melawan...paling aku x boleh lupe..kami bergaduh disebabkan nenek tidak setuju aku masuk ke sekolah berasrama penuh..alasan nya perempuan x payah belajar tinggi2..akhirnya ke dapur juga...
aku x puas hati..aku lawan balik..memang la masuk dapur..nak makan!!!! arwah mak hanya geleng kepala x mampu nak cakap apa-apa...
sudahnya aku mengalah..bersabar dan meneruskan sekolah di sekolah biasa...
arwah nenek yang mengajar aku mengaji...alhamdulillah usia 8 tahun aku sudah khatam dan lancar mengaji..tapi azab ketika belajar..tuhan saja yang tahu..tajwid x betul kena cubit..pakai baju terdedah sikit kena cubit..x lancar kena cubit..mengaji sambil menangis tu dh jadi makanan harian...
nenek x suke kisar lada kering menggunakan pengisar moden, nak x nak aku kena tolong die menggiling...atau menumbuk menggunakan lesung, parut kelapa menggunakan parut lama, nenek juga selalu tegur jangan buat macam tu..jangan buat macam ni..salah tu, silap ni..banyak sangat benda yang die tegur dan marah..kalau dulu aku selalu anggap nenek terlalu kuno..mengarut...
tapi kini..aku bersyukur sangat-sangat dikurniakan nenek seperti nenek aji...hasil didikan dia..aku mampu bergaul dengan orang lebih tua, aku tau buat itu dan ini tanpa arahan sesiapa, aku mampu berdikari, dan aku menjadi wanita yang masih tahu adab resam sopan santun...dan yang paling utama, aku mampu mengaji walaupun tajwid ku masih belum sempurna...
terima kasih nenek..
nenek meninggal ketika aku di tahun pertama pengajian..sebelum ke sarawak..nenek terlebih dahulu ditimpa musibah; angin ahmar..aku hanya mampu menjaganya seketika..dan aku masih lagi ingat, disaat aku mahu bersalam dan memohon kemaafan darinya, satu ungkapan die ucapkan padaku.."nak..nenek minta maaf, belajar sungguh-sungguh, jgn lupa adab resam kita, agama kita"..pada ketika itu lah aku melihat betapa arwah nenek adalah seorang insan yang penuh dengan kasih sayang...hanya aku yang selalu terlalu mengikutkan perasaan...
terima kasih nenek..
Hanya Allah yang mampu membalas jasa-jasa nenek..
Ya Allah..kau ampunkan dosa-dosa nenek..tempatkan die dikalangan orang-orang yang beriman...
Amin..

No comments: