Sunday, 30 October 2011

!st Time

hari ni merupakan permulaan aku memandu dengan jarak jauh...
hehehehehe..lesen dah bertahun-tahun..beli kete pun dah bertahun-tahun..tapi berani drive paling jauh pun p JB je...
so hari ni tuk pertama kali..memandu ke Batu Pahat...
watpe ke BP ek...
wat pe lagi kalau bukan menjadi pemandu peribadi kak long sekeluarga menghadiri majlis konvokesyen anak sulung die...
pada asalnya,,kami satu family, ke lima-lima beradik nak memanjangkan langkah ke melaka..selepas majlis konvo Iji..yang memula dijangka jatuh pada hari sabtu atau ahad..
semua x sabar menghitung hari..
anak-anak buah yang lain semua simpan duit raya..pasal nak berfoya-foya kat melaka...
malangnya..majlis konvo iji jatuh pada hari isnin pula..dan memandangkan semua sekolah menjalani peperiksaan akhir tahun bermula isnin ini juga...maka..perancangan tinggal perancangan je...
xpe la..belum ada rezeki untuk bercuti bersama..
mudah-mudahan ada kesempatan di masa depan...
so yang ke BP hanya aku, kak long, abang long, ira dan irfan..mujur tarikh irfan exam start hari selasa...tercapai la impian die nak tengok sangat abang die konvo...
emm..kate orang tua-tua jangan suka sangat..dan berhati-hati dalam setiap permulaan..
so sebagai langkah pertama..selepas pemeriksaan kondisi kereta...
maka mulakan lah perjalanan dengan doa...
maka mari kita berkongsi bersama doa apabila memulakan perjalanan...



mudah-muadahan perjalanan kami dipermudahkan..
dan mudah-mudahan kami selamat pergi dan selamat kembali ke rumah..
Amin..

Friday, 28 October 2011

sensetip

dua tiga hari ni..aku sensetip betul..
kalau dulu aku boleh bertahan,boleh sabar dari sebesar-besar perkara hingga yang celah gigi je...
tapi kali ni..benda remeh..benda yang dulu aku cukup pandai bertoleransi..aku kalah juga..
kalah pada perasaan sendiri..
kalah pada bisikan hati sendiri..
agaknya aku ni letih kot..
mana pening memikirkan cara nak capaikan target yang syarikat tetapkan..
mana nak siapkan mental fizikal menyampaikan ilmu yang diamanahkan,..
mana nak hadap macam-macam perangai dan sikap...
macam-macam hal la...
waktu tidur aku sangat tidak berkualiti...
tapi semua tu x penting..
yang penting sekarang ni..
aku rindu..
rindu pada buah hati...
rindu sama Qayyum & Zahra...
sory ye sayang...mami mungkir janji lagi...
dalam kesibukan sana-sini...
akhirnya aku faham...
mengapa aku masih bersendiri...
ye..mungkin aku belum lagi bersedia...
bersedia dari segi masa untuk bersama keluarga...
dan aku faham...
setiap yang berlaku pasti ada sebab musababnya..
dan yang paling aku yakin...
pengurusan masa aku banyak yang kurang dari baiknya...
maka dari hari ini..aku akan cuba
cuba untuk menguruskan masa sebaik mungkin..
masa bekerja..masa berpersatuan, masa tuk keluarga, masa tuk kesayangan, masa tuk diri sendiri dan yang paling utama..
masa tuk aku bersendirian bersama Tuhan yang mencipta aku...
mudah-mudahan kekuatan dan kesabaran sentiasa bersama aku...


Thursday, 27 October 2011

surat buat mak..

Assalamulaikum mak abah…
Mak abah macam mana kat sana…
Mudah-mudahan mak, abah, ngah, anjang, nenek, atok..semua bahagia kat sana…
Mak…
Org rindu sangat-sangat kat mak…sangat-sangat rindu…
Mak…org usaha untuk jadi sekuat mungkin..setabah mungkin…
Mak..org pegang amanah mak..tuk pastikan kami sentiasa satu hati…
Mak…org cuba sebaik mungkin..untuk sempurnakan apa yg belum sempurna…
Mak..org usaha sebaik mungkin untuk jadi seorang adik dan kakak yg membahagiakan adik beradiknya yg lain…
Mak..org cuba sehabis baik untuk kebahagian dan kesempurnaan waris-waris mak…
Mak…org cuba untuk jadi kental dan tuli atas kata-kata yg sgt menyakitkan…
Mak..org telan segala pahit maung kehidupan selepas ketiadaan mak…
Mak..org buat sehabis baik untuk beri dan bawa kebaikan kepada org lain…
Mak…orang akan usaha dan akan terus mencuba-dan mencuba menjadi yg terbaik…
Tapi mak…
Sepahit mana kata-kata org lain..tidak sepahit kata-kata dari darah daging sendiri…
Sejauh mana kata pujian org lain..tidak seindah kata pujian dari darah daging sendiri..
Sebesar mana penghargaan org lain…x sehebat penghargaan dari darah daging sendiri…
Mak…
Org x tau..sama ada org ni terlalu ikutkn kata hati…atau terlalu sensetip..atau terlalu mengharap pd kebahagiaan yg x pasti…
Mak…
Tamak sangat ke org ni….bila bercerita perihal kasih sayang darah daging sendiri???
Mak…
Kadang-kadang org rasa menyesal belajar tinggi-tinggi…
Kadang-kadang org rasa menyesal terlalu berdikari…
Kadang-kadang org rasa menyesal terlalu bersikap memahami…
Mak…
Orang tau mak mesti marah bila org cakap org menyesal atas segala kelebihan dan kurniaan yg Allah beri..
Tapi mak…
Bila darah daging sendiri beranggapan…
Bila sudah berpelajaran tinggi, bila sudah punya kerjaya sendiri..bila org bnyk simpan sendiri masalah diri…
Darah daging beranggapan…org boleh berdikari..org penuh dengan pengertian..org penuh dengan kebahagiaan..langsung tiada gundah-gulana di hati…
Mak…
Org tau…mak selalu kata…org anak mak yg paling baran..suka membentak…tapi penuh pengertian…
Org masih ingat lagi…mak pernah kata…dalam ramai-ramai anak mak..org lah yg mak x pernah risau untuk lepaskan jauh-jauh…sebab mak tau..sejauh mana org pegi..x pernah pun org lupe pada darah daging sendiri…
Mak ingat x..masa org di seberang lautan…jarak memang memisahkan…tapi kita sentiasa berhubung…sehari sampai 3 kali…sampai mak marah x bagi org tepon mak hari-hari…tapi mak…org x boleh kalau x dengar sore mak..x boleh kalau x tau perkembangan darah daging org…sebab darah yg mengalir dalam tubuh kami sama…sebab itu org sayang sangat-sangat pada mereka…sakit mereka..org pun rasa..apatah lagi tawa gembira..
Mak…
Pada waktu ini..pada ketika ini…sebenarnya org patah hati…patah hati pada darah daging sendiri…org tau..kalau mak ada..mesti mak marah bila org berprasangka macam ni…
Tapi mak..
Org ni hanya manusia biasa mak…kadang-kadang cepat rasa putus asa..cepat tersentuh hatinya…
Mak…
Sebenarnya..org rindu..rindu nak berbual dengan darah daging..rindu nak bergurau senda dengan darah daging…
Mak…
Org x suka ungkit itu ini…sebab apa org buat Allah saja tahu niat sebenar org…
Tapi mak..
Kalau org x ungkit..darah daging buat x tau..
Kalau org x ungkit…darah daging lupa…
Lupa yg org ni darah daging mereka..
Lupa yg org ni pun manusia biasa…
Perlukan perhatian…
Perlukan kasih sayang dan pengertian dari mereka…
Mak…
Kalau mak ada depan mata org..
Org nak nangis puas-puas depan mak…
Mak pernah cakap kat org dulukan..
Yang mak payah dapat tengok air mata org…
Yang mak selalu tengok..muka merajuk dan angin satu badan org kan…J
Mak…
Doakan org sentiasa kuat
Doakan org sentiasa dapat beri kebahagiaan dan manafaat pada darah daging
Doakan org jadi wanita yg tabah macam mak…
Doakan org kental ye mak…
Mak jgn risau ye…
Sakit hati org ni bersifat sementara…
Sedihnya jiwa raga ni juga hanya sementara…
Putus asa org ni pun macam angin lalu je…
Sebab kan mak selalu pesan kat org..jadi manusia yg sentiasa menyenangkan org lain…
Mak jgn risau ye…
Sehebat mana pun ranjau berduri..
Setajam mana pun belati di hati..
Sepanas mana telinga mendakap kata-kata…
Sesakit mana hati yg menerima…
Sepahit mana hempedu yg disua..
Darah daging tetap darah daging…
Selagi darah dalam badan mereka hasil dari rasa cinta mak dan abah…
Selagi itulah rasa hormat, sayang, kasih dan cinta org ..tetap milik mereka…
Mak& abah..
Jangan risau ye…

Wednesday, 19 October 2011

STRESS

peh..baru 3 hari aku dok bertungkus lumus ngan training yg di wajibkan ke atas setiap site 1 malaysia ni...gila penat...
dalam penat dan rasa stress yang meruap-ruap tu..aku tetap cari masa untuk buat diri ni ketawa..atleast lege sikit kepala..
tapi hari ni terasa sangat-sangat letih..
nak-nak bila persatuan belia yang aku join tu nak buat program sabtu ni..
so sebagai salah sorang ahli jawatankuasa..
nak x nak aku kena libatkan diri sepenuh masa...
so semalam bertungkus-lumus pegi beli barang-barang tuk dijadikan hadiah cabutan bertuah dan hadiah bagi acara kemuncak...gile penat...dah la seharian tu dok mengajar T1M...
hari ni pula..bekerja lagi seharian mengajar T1M...
dari 8.00 pagi hingga 6.30 petang ni..
bersambung pula mesyuarat pelaksanaan program belia malam ni...
esok menyambung pula mengajar T1M...
nampak gaya malam ni aku melepek saja sambil mencatat minit mesyuarat...
mulut dh tak larat nak bercakap...
mudah-mudahan hari-hari mendatang..aku sentiasa senyum dalam menjalankan amanah dalam pekerjaan mahupun persatuan....

dari begini......


kepada rupa ini....comey kan???

apa pun mudah-mudahan aku kuat semangat..mudah-mudahan tuhan kurniakan aku kesihatan yang baik..dan mudah-mudahan emosi aku pun di tahap yang saaaaaaannnnngggggaaaaattttt baik...
Mudah-mudahan Allah permudahkan segala urusanku di dunia dan di akhirat...
Amin...

Saturday, 15 October 2011

Alhamdulillah

Alhamdulillah..
akhirnya 
DAMAK setuju hidup bersama denganku...
Alhamdulillah...
Aku dalam mood berdebar-debar dan sangat teruja..
sedang berusaha untuk memahami dan berkongsi apa saja dengannya..



Thursday, 13 October 2011

Benci

I REALLY HATE WHEN I HAVE THIS FEELING....!!!!!
credit to pakcik google

PLEASE GO AWAY!!!!

Wednesday, 12 October 2011

Sangat MARAH!!!!

Secara serius aku ingin mengatakan yang 
AKU BENCI ORANG YANG BUANG BAYI..
AKU BENCI ORANG YANG ABAIKAN MAK ABAH MEREKA...
nak-nak yang buang tu mak atau bapak bayi tu sendiri...
sesungguhnya..aku sangat takut akan kehidupan manusia di zaman ni..sangat-sangat takut..
aku dibesarkan dan hidup dalam lingkungan keluarga yang sangat mementingkan nilai kasih sayang...arwah mak abah ajar kami sentiasa hormat pada orang tua, pada sesama manusia..
aku x faham..sungguh x faham...
bagaimana tergamaknya seorang ibu membuang bayinya sendiri...bagaimana tergamaknya sorg anak..membuang ibu bapa mereka...
nak nasihat orang lebih-lebih..iman aku sendiri lagi tipis dari kulit bawang...
tapi macam mana sekalipun..aku takut..manusia zaman sekarang langsung x takut pada balasan tuhan...



korang x rasa ke bayi2 ni sangat comel...

ye..aku faham..aku bukan ditempat mereka..yang kadang kala ada masalah dan sebab musabab mengapa mereka berbuat sedemikian..tapi tolonglah..tolonglah tebalkan sifat perikemanusiaan dalam diri...
manusia tuhan kurniakan akal dari makhluk yang lain..tapi mengapa manusia sering kali campak dan buang akal yang tuhan bagi??? MENGAPA???
korang x pernah terfikir ke..walau pun kejadian bayi itu sendiri punca dari kesilapan dan kealpaan diri sendiri..tapi jangan rampas hak bayi tu untuk menikmati kehidupannya sendiri...banyak lagi cara yang boleh dilakukan untuk menutup keaiban sendiri...malu???
itu lumrah..adakah korang lagi rela..menutup malu dari menanggung rasa bersalah dan rasa berdosa sepanjang hayat korang??? macam mana korang nak minta maaf pada bayi yang korang bunuh dengan tgn korang sendiri???
TOLONG LAH..beri hak kehidupan pada bayi tu...kalau x mahu menerima kehadirannya berilah pada orang lain yang menerima dan dapat memberi kehidupan pada bayi tu sendiri...
aku merayu sangat-sangat..tolong lah gunakan akal sebelum bertindak sesuatu yang Maha Zalim...
TOLONG LAH...


i'm back

wah..lama tul x menulis kat sini..
bukan apa..ada urusan lain yang perlu diberi perhatian..
apatah lg tengah sibuk ngan macam-macam perkara..
yang utama wat promosi pasal Latihan 1Malaysia..
yang lain2 tu cam biasalah..dengan persatuan NGO kat kampung ni..
ada gak orang cakap..nape nak penat-penat kan diri..sibuk-sibukkan diri ngan persatuan..
bukan dapat apa pun...
emm..entah ek..tiap orang ada pendapat sendiri..
tapi bagi aku..
kalau bukan kita generasi yang muda belia ni...muda sangat..x turun ..x sertai x ambil tahu apa yang berlaku dipersekitaran kita..sape lagi nak diharapkan..
kalau bukan kita yang sama-sama berbincang, bekerjasama memberi yang terbaik untuk masyarakat dan komuniti kita..sape lagi kan???
ye..memang betul..persatuan NGO ni xde gaji..free off charge..sukarelawan..suka ++ rela ....so apa pun bergantung pada niat ..
pada aku..nawaitu aku..selagi aku boleh menyumbang tenaga, buah fikiran..apa la salahnya..nak sumbang wang ringgit harta..emm..sendiri pun terkapai-kapai..so dengan cara itu je la aku bayar balik segala susah senang, suka duka generasi lama yang bertungkus lumus memastikan segala nikmat yang aku dapat, yang aku gapai pada ketika ini..agar generasi selepas generasi aku turut sama dapat menikmatinya...
politik???
mana-mana persatuan pun pasti ada agenda masing-masing,pasti ada perbalahan, pasti ada puak-puak masing-masing..
kalau kita asyik fikir apa yang kita buat x mendatangkan apa-apa pun pd diri sendiri..baik duduk rumah...berpersatuan ni bukan untuk nama atau isi poket sendiri..
sekiranya ada dalam sesebuah persatuan yang aku sertai tu ada perbalahan, ada puak-puak..senang je..jadi tengah-tengah..ambil mana yang baik, mana yang mendatangkan faedah untuk semua..bukan melaksanakan sesuatu yang hanya memberi kesan pada seseorang individu sahaja...
macam aku cakap sebelum ni..apa pun kita buat..semuanya berlandaskan niat di hati.. 
walauapapun orang nak kata..
selagi aku mampu, selagai aku dikurniakan kudrat oleh sang Maha Pencipta..selagi itulah..aku akan mencurah bakti pada tanah air, pada bangsaku dan yang utama pada agamaku...
InsyaAllah...