Friday 5 August 2011

Ramadhan datang lagi

Ramadhan datang lagi..
hari ni hari yang ke 5 umat islam seantero dunia menjalani ibadah puasa...
alhamdulillah, puasa aku masih penuh..dan harap-harap penuh sebulan seperti tahun lepas..senang hati pasal x terkejar-kejar nak menggantikan puasa yang tertinggal...bila bulan puasa ni..masa dapat "cuti" memang la syok...tapi nak mengganti balik azab oo...sebab sangat-sangat berbeza suasana berpuasa di bulan ramadhan dengan bulan-bulan lain..

Credit to : Pakcik Google..

teringat aku bulan puasa 2 tahun yang lepas..
masa ni aku jaga arwah mak kat HSI..maybe pasal duduk je..maka peroid pun jadi mengada-ngada..berpanjangan sehingga hari ke 15...
walau pun "cuti" tapi tau je la bile berpuasa sambil menjaga orang sakit..kena berpuasa juga macam biasa..arwah mak suruh aku makan macam biasa..tapi sifat malu dan sopan (sopan la sangat)aku menahan perasaan..pasal apa..pasal katil sebelah katil arwah mak, bangsa india..so segan pulak..
so bayangkan la bila nak menggantikan semula 15 hari yang tertunggak tu..walaupun diberi 11 bulan masa untuk membayar hutang..masyaAllah..semput nyawa...(macam budak kecik baru blajar puasa pulak kan)

"Ya Allah..semoga aku menjadi hambamu yang sabar menjalani segala ibadah yang wajib ke atasku"..
Amin..

No comments: