Sunday 18 September 2011

Pengalaman Baru

Semalam merupakan Majlis Rumah Terbuka Dato Seri Azalina Bt Dato Othman Said, yang merupakan Ahli Parlimen bagi kawasan parlimen Pengerang. Agenda berlangsung di kawasan parking Stadium Bandar Penawar..
asalnyer aku ni hanya nak menolong Jun handle bahagian dessert VVIP..tapi lain pulak jadinya..
tak pasal-pasal diminta menolong pengacara majlis ..so dengan tak rasmi aku menjadi RO..bukan penapis air tu tau..jadi Runner Officer...
dan x semena-mena..aku juga dikehendaki memastikan perjalanan acara pada hari itu berjalan dengan lancar..ha ..amik kau..kena handle artis lagi...
maklumler x pernah ada pengalaman langsung dalam bidang ni..
tugas aku ni termasuk la..:
- tanya kat kumpulan-kumpulan marhaban dan kompang yang mahu membuat persembahan
-maklumkan diorang, giliran membuat persembahan
-cari diorg semula dan pastikan mereka siap sedia untuk persembahan
-tanya ngan artis @ PA artis nak nyanyi lagu apa
-maklumkan artis giliran menyanyi
-maklumkan lagi aklau ada perubahan acara
-tanya kat diorg apa-apa yang diperlukan
-range balik dengan PA sistem semua minus one ngan cari track lagu artis
-maklumkan pengacara majlis turutan aturcara
-maklumkan kumpulan kebudayaan 
-pastikan mana-mana yang membuat persembahan siap sedia dan tahu perubahan acara
-macam-macam lagi..

huhuhuhuhuhu..mau tertanggal kaki..dah la bilik artis ngan kawasan pentas jauh..turun naik tangga je keje aku..tu lum kira ngan hujan..main redah je..

mula-mula memang la ade masalah bila abang Othman Hamzah nak mula menyanyi..la baru aku tau..akalu nak nyanyi live..kena guna minus one ngan cd player..x ley gune laptop atau cd karaoke..ni pun PA Kak Liza Aziz..kak Sharifah Norza yang ajar...PA sistem pulak hancus..kelam kelibut...rasanyer budak yang handle PA sistem tu pun x tau pasal benda ni..nasib la kak sharifah norza ajar serba sedikit..
alhamdulillah..walaupun hujan lebat pada sesi kedua artis-artis otai ni menyanyi..hujan turun dengan lebat..namun diorang ni memang profesional..tetap tersenyum..nak-nak kak liza Aziz...basah badan die..aku plak dh macam mandi..hujan lebat..payung plak kecik..nak cover 2 orang..nan ado..so bekorban je la..pengalaman tu..pengalaman baru..

ni ha artis-artis yang buat persembahan..


- Othman Hamzah
- Ibnor Reza
- Man Bai
- Liza Aziz
yang baju pink belang-belang tu..artis to be..kehkehkeh
aku cume amik gambo ngan artis pompuan je..ngan artis lelaki i malu ..i kan pemalu orangnyer... :p

Abang Ibnor Riza ni humble je orangnya..xde pakai PA segala..die manage diri dia sendiri..pakai kete pun biasa-biasa je..
suara die MasyaAllah..sama je cam dulu-dulu..sama macam dalam kaset..sangat sedap..

Man Bai plak cool je..die ada PA yang sangat bagus..PA die bekas wartawan rasanya..die jaga Man Bai punyer persembahan pentas sangat tiptop..sampai kan masa bile nak start lagu..masa bile nak berhentikan main lagu semua die jaga....die pun ok je ngan segala perubahan acara..

Time Abang Othman Hamzah perform x dan nak ngambik gambo...bukan apa..masa slot yang pertama, ada masalah teknikal..so kelam kabut kat tepi pentas..slot ke dua ..aku sibuk arrange kumpulan zapin pulak...

mereka-mereka yang kat atas gambo ni kemain la..terkejut aku bila tengok diorang pun ada sama..mau x terkejut..kete aku tu mana ada roadtax lagi..nanti aku habaq mai no..kemain nekad sekali datang majlis ni semata-mata kak long nak tengok Ibnor Reza perform...tu baru Ibnor Reza...kalau Nasir Wahab yang perform mau awal-awal pagi dah sampai..

Kak Liza Aziz pulak..aku memang dok teman kak Nor tepi pentas..sambil-sambil belajar camne nak wat kalau artis nak menyanyi atas pentas..Mekasih banyak ye katk Nor..diorang berdua ni sangat la friendly..baik Kak Liza atau Kak Nor..banyak juga diorang bagi tunjuk ajar....Kak Nor kata aku ada ciri-ciri PA yang baik.kembang beb sape jugak la nak amik aku jadi PA ni..ilmu di dada pun x de..ni pun benda x di rancang..
apa pun terima kasih la pada pengacara majlis 'Cikgu Zaki' ngan Adik Awe..yang beri kepercayaan pada aku untuk jadi RO dan beri satu pengalaman baru yang x pernah terlintas dalam hati dan pale otak aku..
Alhamdulillah..walaupun penat, basah kuyup, lapo..tapi i really enjoy and love it...ni kawan omputeh aku cakap..hehehehehe..

No comments: